Wandel je fit en val gezond af - Gezond Gewicht

Wandel je fit en val gezond af

Home » Gezond Bewegen » Wandel je fit en val gezond af
gezond afvallen en wandelen
Deel de vreugde!
  • 33
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Wandelen heeft misschien een wat stoffig imago, maar met een beetje creativiteit kun je er zeker wel iets leuks van maken. Zoek eens een onbekende, spannende route op of doe mee aan een georganiseerde wandeltocht. Ook met een afwisselend wandeltempo kun je aan wandelen veel meer plezier beleven en wil je het wandelen eens van een hele andere (uitdagende) kant ervaren? Schrijf je in voor de Nijmeegse Vierdaagse of een wandelvakantie en ontdek hoe verslavend wandelen is!

Wandelen is een perfecte manier om lekker buiten te zijn en conditie op te bouwen. Je verhoogt de snelheid van je stofwisseling als je wandelt en bovendien zorgt de frisse buitenlucht ervoor dat je lekker kunt ontspannen

Interessante wandelweetjes

Wandelen biedt één en al voordelen. Je wordt er niet alleen fitter van, het zorgt ook voor een betere bloedsomloop en een lager cholesterol. Verder versterkt wandelen je spieren en spierweefsel, bevordert het je nachtrust en helpt het je om op gewicht te blijven. Maar wist je ook dat wandelen je jong en fris houdt, je denkwijze en creativiteit stimuleert en dat je al wandelend tot jezelf kunt komen? Bovendien leer je met wandelen nieuwe mensen, dorpen, omgevingen en/of natuurgebieden kennen. De Nederlandse Wandelsport Bond telt meer dan 30.000 actieve leden. Je bent dus niet de enige wandelfan. Wandelen kan daarnaast ook de brug zijn naar andere takken van sport.

Ook wandelen dien je rustig op te bouwen

Wie voor het eerst gaat wandelen, dient dit rustig op te bouwen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die vrijwel ongetraind proberen de Vierdaagse te lopen. Je kunt je afvragen of dit verantwoord is? Je lichaam heeft namelijk, net als bij iedere sport, tijd nodig om aan de inspanning te wennen. Als je spieren overbelast raken, gaat melkzuur zich in het spierweefsel ophopen. Het gevolg is stijve en pijnlijke spieren, zeker wanneer je deze spieren niet of nauwelijks gebruikt. Wanneer je steeds iets langer/verder loopt, zal je lichaam dat niet merken en krijgen je spieren de kans om te wennen. Ook goed rekken en strekken voor- en na de wandeling helpt.

Je wandeluitrusting

Voordat je aan de wandel gaat, dien je ook je wandeluitrusting op orde te hebben. Draag de juiste schoenen. Zeker als je je gaat wagen aan de wat langere wandeltochten, zijn goede wandelschoenen met dito sokken onmisbaar. Laat je goed informeren. Daarnaast is het handig om een rugzak met wat eten en drinken mee te nemen, een kaart van de omgeving en eventueel een kompas, regenkleding en een blarensetje. Als het warm is, vergeet dan je zonnebril, een petje tegen de zon en de zonnebrandcrème niet.

Wandelen en gezond afvallen

Tot slot vertellen we je vast niets nieuws als we zeggen dat wandelen één van de beste manieren is om afvallen te stimuleren. Zeker voor beginners, want spieren en gewrichten kunnen rustig aan deze vorm van lichaamsbeweging wennen. Bij een stevige wandeling bereikt je hartslag het ideale niveau om vet te verbranden.

Wandelen biedt dus vele voordelen. Ontdek het zelf en wandel je fit!

The following two tabs change content below.

Gerdien Hopster

Voedingscoach en Lifestylebegeleider
Ik help mensen die, net als ik vroeger, op het moment in strijd zijn met hun lichaam en gewoontes die een gezond gewicht en daardoor geluk in de weg staan. Ik help, adviseer en begeleid je naar een fitter en leuker bestaan waarbij niet alleen gewicht maar vooral je geluk het uitgangspunt is.

Laatste berichten van Gerdien Hopster (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rust

Vertrouwen

Verandering

Resultaat

Powered by WishList Member - Membership Software