Wat is Gezond Bewegen nu eigenlijk? - Gezond Gewicht

Wat is Gezond Bewegen nu eigenlijk?

Home » Gezond Bewegen » Wat is Gezond Bewegen nu eigenlijk?
gezond bewegen
Deel de vreugde!
  • 10
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Gezond bewegen; goed voor lijf en leden

Dat bewegen goed voor lijf en leden is, hoeven we je niet meer te vertellen. Regelmatig bewegen maakt je gezonder, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar wat wordt er nu eigenlijk precies bedoeld met gezond bewegen? Gezond bewegen houdt in dat je dagelijks minimaal een half uur actief beweegt en dat minstens vijf dagen per week, bij voorkeur alle dagen van de week. Onder actief bewegen wordt onder meer verstaan; stevig doorwandelen, fietsen en zwemmen, maar ook tuinieren, dansen en intensief huishoudelijk werk.

Je hoeft niet per se dagelijks een half uur achter elkaar intensief te bewegen. Je kunt ook bijvoorbeeld ‘s morgens een kwartier flink doorfietsen en ‘s middags nog een kwartier lekker doorstappen.

Gezond bewegen voor jeugd, volwassenen en ouderen

Volgens de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ is er wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende leeftijdscategorie├źn. Zo dienen jongeren tot 18 jaar dagelijks minstens een uur matig intensief te bewegen. Bijvoorbeeld skateboarden of aerobics. Volwassenen tussen de 18 en 55 jaar dienen op tenminste vijf dagen van de week minstens een half uur matig intensief te bewegen. Flink doorwandelen (5 tot 6 km/u) en/of fietsen (15 km/u). Ouderen vanaf 55 jaar dienen op tenminste vijf dagen van de week een half uur gering intensief te bewegen. Voorbeelden zijn wandelen (3 tot 4 km/u) en/of fietsen (10 km/u).

De voordelen van gezond bewegen

Regelmatig bewegen is niet alleen gezond, het is ook nog eens erg leuk om te doen. Spieren, hart, longen en bloedvaten raken gewend om hard te werken als je dagelijks beweegt. Daardoor voel je je al snel een stuk fitter en krijg je meer energie. Verantwoord bewegen biedt enkel en alleen voordelen.

Lichamelijke voordelen

Alleen al door dagelijks te bewegen, neemt je conditie in rap tempo toe. Je spieren en botten worden sterker, je huid wordt mooier en je loopt minder risico op gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte en hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft beweging ook zeker een positief effect op je bloeddruk en cholesterol en bovenal, door je dagelijkse portie gezonde beweging neemt de kans op overgewicht aanzienlijk af.

Psychische voordelen

Je psychische gezondheid heeft eveneens baat bij beweging. Wanneer je regelmatig aan lichaamsbeweging doet, zul je op den duur minder snel gestrest raken. Bewegen zorgt er dus voor dat je beter kunt ontspannen. Daarnaast ben je minder moe (ontspanning door inspanning), ga je beter slapen, waardoor je ‘s morgens uitgerust en een stuk fitter je bed uitkomt.

Pas op met te veel bewegen

Tot slot willen we nog wel even zeggen dat ook voor bewegen geldt; te veel van het goede is niet goed voor je. Te veel sporten dan wat als gezond wordt gezien, krijgt vaak een dwangmatig karakter. Wanneer je dit te lang achter elkaar blijft doen, staat het plezier in bewegen niet langer voorop, maar wordt het een obsessie. Hierdoor wordt er te veel van je lichaam gevraagd. Dit komt je gezondheid niet ten goede. Kijk daarom altijd kritisch naar de redenen om meer te bewegen dan wat dagelijks aanbevolen wordt.

The following two tabs change content below.

Gerdien Hopster

Voedingscoach en Lifestylebegeleider
Ik help mensen die, net als ik vroeger, op het moment in strijd zijn met hun lichaam en gewoontes die een gezond gewicht en daardoor geluk in de weg staan. Ik help, adviseer en begeleid je naar een fitter en leuker bestaan waarbij niet alleen gewicht maar vooral je geluk het uitgangspunt is.

Laatste berichten van Gerdien Hopster (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rust

Vertrouwen

Verandering

Resultaat

Powered by WishList Member - Membership Software