Energiek, fit en gezond de herfst tegemoet! -

Energiek, fit en gezond de herfst tegemoet!

Home » Gezond Bewegen » Energiek, fit en gezond de herfst tegemoet!
Deel de vreugde!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Het gaat harder waaien, het wordt kouder, natter en eerder donker. De herfst is weer in aantocht. Sommige mensen schieten bij het idee alleen al in een herfstdip. Het is algemeen bekend dat de herfstperiode voor veel mensen nou niet bepaald een tijd is waarin zij overstromen van levenslust. Ook bacteriën en virussen liggen op de loer, omdat we vaker de bus nemen, gaan winkelen in overdekte winkelcentra en iets warms gaan drinken in een overvol café. We worden dus ook sneller ziek. Maar, er is iets aan te doen. Met onze nuttige tips ga jij zeker weten energiek de herfst tegemoet.

Zorg voor voldoende beweging

Wil jij dit jaar een najaarsverkoudheid zien te vermijden? Probeer dan dagelijks een half uurtje te bewegen. Hoe fitter je bent, hoe beter ook je weerstand is. Intensief sporten is natuurlijk altijd goed, maar op de fiets naar je werk of een wandeling maken telt ook als bewegen. In de buitenlucht bouw je weerstand op en bovendien is een dagelijks portie daglicht goed voor je humeur. Daarnaast maakt je lichaam tijdens het bewegen endorfine en serotine aan. Deze geluksstofjes zorgen ervoor dat je je energieker voelt, waardoor de kans op een herfstdip aanzienlijk kleiner wordt.

Vitamines; onmisbaar in de herfst

Tijdens de kortere en donkere dagen ligt vermoeidheid op de loer. Omdat we onszelf minder bloot kunnen stellen aan het zonlicht, kan er een vitamine D tekort ontstaan. Vitamine D behoort tot de belangrijkste vitamine en zit gelukkig ook in bepaalde voedingsmiddelen, zoals onder andere vette vis, kaas, margarine en melk. De bekende vitamine C verhoogt je weerstand en vitamine B lijkt te helpen in de strijd tegen vermoeidheid en irritatie. Je vindt deze vitamines in tal van groenten en fruit.

Doseer je energie

Niet alleen het vallen van het blad kan zorgen voor een dip, ook het ingaan van de wintertijd is voor veel mensen een periode waarin zij soms een tijdje van slag kunnen zijn. Het belangrijkste wat je kunt doen, is zorgen voor regelmaat. Uit onderzoek is gebleken dat het doen van routinematige activiteiten minder energie van je vragen dan het doen van niet alledaagse activiteiten. Op deze manier doseer je je energie en raak je minder snel vermoeid. Ook een goede nachtrust geeft je meer energie en een goede balans tussen in- en ontspanning.

Gezond eten, maar af en toe een tussendoortje mag echt wel!

Probeer tijdens de herfst in ieder geval dagelijks voldoende basisvoedingsmiddelen binnen te krijgen. Energie haal je uit je voeding dus als je gezond en gevarieerd eet, kom je fit de herfst door. Met twee ons groenten en twee stuks fruit, aangevuld met brood, vlees en zuivel ben je al een heel eind op de goede weg. Natuurlijk mag je echt wel eens af en toe genieten van een lekker tussendoortje, zolang je maar niet overdrijft en enkel en alleen kiest voor snacks met veel calorieën (verkeerde energie). Ook al zit de welbekende ‘R’ weer in de maand, deze keer ga jij energiek en fit de herfst tegemoet!

Hoe overleef jij de herfst elk jaar? Deel je tips middels een reactie met onze lezers!

The following two tabs change content below.

Gerdien Hopster

Voedingscoach en Lifestylebegeleider
Ik help mensen die, net als ik vroeger, op het moment in strijd zijn met hun lichaam en gewoontes die een gezond gewicht en daardoor geluk in de weg staan. Ik help, adviseer en begeleid je naar een fitter en leuker bestaan waarbij niet alleen gewicht maar vooral je geluk het uitgangspunt is.

Laatste berichten van Gerdien Hopster (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rust

Vertrouwen

Verandering

Resultaat

Powered by WishList Member - Membership Software