Koolhydraten als brandstof - Gezond Gewicht

Koolhydraten als brandstof

Home » Gezond Eten » Koolhydraten als brandstof
gezond en gewicht
Deel de vreugde!
  • 16
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Koolhydraten en energie

Bij alle dingen die we doen, zoals werken: lopen, zitten, sporten, maar ook bij slapen en bij het herstellen van een wondje of ziekte hebben we energie nodig. We hebben brandstof nodig om energie te  leveren. Deze energie halen we onder andere uit koolhydraten.

Twee soorten koolhydraten

Koolhydraten kunnen we onderverdelen in twee soorten.

1) verteerbare koolhydraten

De verteerbare koolhydraten worden snel door je lichaam opgenomen. Je lichaam zet verteerbare koolhydraten om in glucose (suiker). Ze vormen een belangrijke energieleverancier. Producten waar veel verteerbare koolhydraten in zitten zijn vruchtensappen en producten met suikers zoals snoep en frisdrank

Deze  koolhydraten worden snel in het bloed opgenomen en zorgen voor  schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Een onstabiele bloedsuikerspiegel is ongezond voor het lichaam. Deze zogenaamde enkelvoudige koolhydraten  kunnen op de lange termijn zorgen voor  o.a. overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes en depressie. Veel mensen eten te veel verteerbare koolhydraten.  Er zitten vrijwel geen voedingsstoffen in en wel onnodig veel calorieën!

2) onverteerbare koolhydraten

De onverteerbare koolhydraten behoren tot de groep voedingsvezels. Zoals de naam al zegt kan ons lichaam deze stoffen in onze spijsvertering niet of nauwelijks afbreken. De onverteerbare koolhydraten maken geen glucose aan. Ze spelen vooral een belangrijke rol in het maag-darmkanaal. Ze prikkelen als het ware je darmen waardoor de stoelgang wordt gestimuleerd.

Kies zoveel mogelijk voor zogenaamde meervoudige koolhydraten. Vezelrijk voedsel, deze bevatten voedingsstoffen waardoor je lichaam meer moeite moet doen om het te verteren wat plotselinge bloedsuikerschommelingen voorkomt . Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel doordat voedingsvezels geleidelijk  door je lichaam worden opgenomen. Vooral graanproducten waar het buitenste vliesje nog aan zit bevatten veel vezels. Zo bevat volkorenbrood dus meer vezels dan witbrood en zilvervliesrijst meer dan witte rijst.
Meervoudige koolhydraten kunnen we onder andere halen uit volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood, aardappelen en groentes.

Wel of geen aardappelen en pasta?

Aardappelen en pasta’s bevatten veel zetmeel dat omgezet wordt naar glucose (suiker). Dit is niet per definitie verkeerd. Ze hebben een hoge energiewaarde maar leveren weinig calorieën. Omdat er veel voedingsvezels inzitten, geven ze een voldaan gevoel.

Worden we dik van koolhydraten?

Als we te veel glucose binnen krijgen dan wordt dit in de vorm van glycogeen opgeslagen in de lever en de spieren. Glycogeen vormt een reserve voor het lichaam. Als we glucose te kort komen dan wordt dit weer gemaakt van het opgeslagen glycogeen. Er is maar een beperkte ruimte voor glycogeen. Als de glycogeen voorraad is aangevuld en we krijgen nog meer glucose binnen, dan wordt dit omgezet in vet. Zorgen we dus voor een juiste inname van koolhydraten dan worden we hier niet dik van! Ons lichaam heeft koolhydraten nodig, een koolhydraatvrij dieet is geen goede manier om gewicht kwijt te raken!

The following two tabs change content below.

Gerdien Hopster

Voedingscoach en Lifestylebegeleider
Ik help mensen die, net als ik vroeger, op het moment in strijd zijn met hun lichaam en gewoontes die een gezond gewicht en daardoor geluk in de weg staan. Ik help, adviseer en begeleid je naar een fitter en leuker bestaan waarbij niet alleen gewicht maar vooral je geluk het uitgangspunt is.

Laatste berichten van Gerdien Hopster (toon alles)

Reacties

  1. Gaby on 23 maart 2014 at 09:41 said:

    Ik zoek een manier van eten en op gewicht komen door afwisselend vegetarisch en vlees te eten. Past dat in de voedingsadviezen die jij geeft?
    Groet Gaby

  2. Gerdien Hopster on 23 maart 2014 at 16:36 said:

    Hallo Gaby. Bedankt voor je bericht en goed dat je bewust met eten omgaat. Om je antwoord te geven heb ik iets meer achtergrond nodig om eerlijk te zijn. Wanneer eet je vegetarisch en wanneer eet je vlees en hoe vaak wissel je? Per dag, per week? Je mag mij altijd mailen of bellen hoor, is ook handig!

    “Zorg goed voor jezelf, dat heb je verdiend!”

    Met gezonde groet,

    Gerdien Hopster
    Voedingscoach en Lifestylebegeleider

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rust

Vertrouwen

Verandering

Resultaat

Powered by WishList Member - Membership Software