Gezond en fit tijdens de overgang -

Gezond en fit tijdens de overgang

Home » Gezond Bewegen » Gezond en fit tijdens de overgang
Deel de vreugde!
  • 19
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tijdens de overgang verandert ons lichaam. We worden ouder en maken minder oestrogeen aan. Deze verandering in hormonen zorgt vaak voor stemmingswisselingen en die zijn riskant als het op je eetgedrag aankomt…

Door humeurschommelingen grijp je sneller naar een ongezonde hap, terwijl je lichaam in deze levensfase juist minder calorieën nodig heeft. De meest opvallende verandering aan ons lichaam is een herverdeling van de vetten. Ging het vet voorheen op de heupen zitten, tijdens de overgang blijft het eerder hangen op onze buik. Al wat minder lichaamsbeweging en wat meer of wat ongezonder eten hebben als gevolg dat er enkele kilo’s bij komen. En dit zijn helaas geen onschuldige kilo’s. Een grotere buikomtrek verhoogt namelijk het risico op aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Beweging is belangrijk

Gelukkig is er een eenvoudige methode om deze kilo’s tegen te gaan: gezond eten en meer bewegen. Dit geldt voor iedereen, zelfs vrouwen die al gezond leven, zullen een extra inspanning moeten doen. Het is belangrijk om elke dag minimaal een half uurtje matig intensief te bewegen. Dus ga bijvoorbeeld lekker fietsen, wandelen, zwemmen of fitnessen. Maar ook tuinieren, klussen, het huishouden, korte afstanden te voet of spelen met de kinderen tellen mee als beweging. Een win-win situatie, want lichaamsbeweging houdt je lichaam in conditie, het voorkomt gewichtstoename, stimuleert de bloedsomloop en is goed voor je humeur.

Pas je eetgewoonten aan

Daarnaast is het belangrijk op je voeding te letten. Vanaf je 40-45e levensjaar heb je zo’n 200 calorieën minder nodig om op gewicht te blijven. Dus als je blijft eten als voorheen, komen er sowieso kilo’s bij. Pas bepaalde eetgewoonten geleidelijk aan. Verminder bijvoorbeeld het gebruik van sauzen en mayonaise, van vette en zoete producten, kook meer met basisproducten, kies voor volle granen, volkorenbrood, volle bloem, rijst en deegwaren, eet meer vis, wit vlees, light zuivelproducten, wees matig met alcohol… En vergroot natuurlijk ook het aandeel van fruit en vooral van groenten. Eet daarbij voldoende eiwitrijke producten. Als je in de overgang bent verlies je namelijk spiermassa. Eiwitrijke voeding en krachttraining helpen je je spiervolume te behouden. Spieren zijn namelijk belangrijk om je verbranding in rust te verhogen.

Begin nu al met je gezonde leefstijl

Wacht niet tot na de overgang om iets aan je gezondheid te doen. Door een gezonde leefstijl draag je zorg voor je hart, verlaag je je cholesterol en verbeter je je spijsvertering. Je beperkt je buikomtrek en blijft fit en gezond. Je levenskwaliteit verbetert op lange termijn. Dus je kunt er maar beter jong mee beginnen. Ik geef je graag alle handvatten om je hierbij te helpen.

The following two tabs change content below.

Gerdien Hopster

Voedingscoach en Lifestylebegeleider
Ik help mensen die, net als ik vroeger, op het moment in strijd zijn met hun lichaam en gewoontes die een gezond gewicht en daardoor geluk in de weg staan. Ik help, adviseer en begeleid je naar een fitter en leuker bestaan waarbij niet alleen gewicht maar vooral je geluk het uitgangspunt is.

Laatste berichten van Gerdien Hopster (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rust

Vertrouwen

Verandering

Resultaat

Powered by WishList Member - Membership Software